Aan het begin van de wereldwijde pandemie waren veel dingen onzeker. De impact van corona en de gevolgen die het zou hebben waren onduidelijk. Dit bracht ook veel onzekerheid met zich mee. Omdat de consument niet goed wist wat hem of haar te wachten stond, werd er ingekocht. Met name werd er veel ingekocht in de FMCG industrie. Voorbeelden hiervan zijn lege vakken in de supermarkt en het hamsteren van wc-papier. Dit heeft zijn gevolgen voor de voedingsmiddelen industrie, en de distributie hiervan. Hier onder lees je meer over de gevolgen van het coronavirus voor de distributie van voedingsmiddelen.
De gevolgen van het coronavirus voor de distributie van voedingsmiddelen
Dat de onzekerheid die corona met zich mee bracht ervoor heeft gezorgd dat mensen meer inkopen gingen doen in de supermarkt is duidelijk. Hamsteren werd een hot topic en zelfs de minister president raadde af om het te doen, omdat er simpelweg niet genoeg voor de rest over blijft. Supermarkten konden zich er nauwelijks op voorbereiden en maatregelen wat betreft persoonlijk contact geldt ook in de winkels. Daarnaast heeft het ook invloed op de distributie van levensmiddelen. Voorraden worden door supermarkt ketens ingekocht op basis van het gemiddelde van de afgelopen periode. Een piek in de vraag kan niet altijd worden opgevangen, helemaal niet als het om landelijke grote hoeveelheden gaat. Veel supermarkt ketens werken met een JIT (Just in Time) systeem, wat ervoor zorgt dat bevoorrading en verkopen precies op elkaar zijn afgestemd. Een grotere vraag naar een bepaald product kan daarom niet altijd direct worden voorzien. Dit soort pieken kunnen leiden tot tijdelijke tekorten in supermarkten. Niet alleen zijn er meer producten nodig, maar ook extra inzet wat betreft de bevoorrading van de winkels zoals vrachtwagens, controleurs en bijvoorbeeld vakkenvullers. Dit ook nog eens allemaal in tijden dat er van ons werd verwacht dat menselijk contact werd geminimaliseerd, zorgde ervoor dat de distributie van voedingsmiddelen vermoeilijkt werd.
Distributie voedingsmiddelen onder controle
Ondanks de onzekere periode dat veel mensen meer inkopen deden dan daadwerkelijk nodig was, lijkt alles nu weer redelijk onder controle. Er zijn nog steeds maatregelen en landelijke lockdowns, maar de consument is niet meer aan het hamsteren en supermarkten weten inmiddels wat beter wat ze kunnen verwachten wanneer de consument extra inkopen wil doen als reactie op een nieuwe lockdown
Wil je meer van dit soort blogs lezen? Kijk dan hier.
Geef een reactie